FINIS CORONAT OPUS

Standaard

Nuchter vertaald: ” Het einde bekroont het werk”

Volgens het boek: ” Het is een groote zaek, dat men wel heeft begonnen; maer als men wel voleindt, dan heeft men het gewonnen”.

Niettegenstaande de 11 maanden werk , de 2.364 spreekwyzen over 372 onderwerpen verdeeld. De 134 auteurs die we aanhoorden, de 196 pagina’s in mijn Word-document met 56.681 woorden, voel ik het niet echt als een overwinningsroes, maar eerder als een melancholisch afscheid, schieten woorden me tekort.

Ik zou kunnen herbeginnen en de oud-Franse vertaling, die er ook bij staat, kunnen toevoegen, maar twijfel hier nog aan.

Tyd brengt raed.

Ik dank alle lezers die me zo vaak bezochten. Ik hoop u een dienst te hebben bewezen en u enkele wijze inzichten en vrolijke momenten te hebben bezorgd.

Hartelijke groeten,

Carpe Diem!

Johan Boudry

6 gedachtes over “FINIS CORONAT OPUS

  1. Ik woon in Amerika, en het verbaasd mij dat er hier zo weinig spreekwoorden in ere worden gehouden. De wijsheid is hier ver te zoeken, maar dat zal in Nederland ook wel zo zijn.
    Door schade en schande wordt men wijs.

    Like

Geef een reactie

